FANDOM

Włoski koń zimnokrwisty
Wloski kon zimnokrwisty
Wysokość w kłębie 150-160 cm
Umaszczenie Zwykle kasztanowate z jasną grzywą i ogonem, rzadziej dereszowate lub gniade
Rejon hodowli Północne i środkowe Włochy, głownie okolice Wenecji, Werony i Padwy
Włoski koń zimnokrwisty – rasa koni zimnokrwistych pochodząca z Włoch. 

UżytkowośćEdytuj

Konie te są użytkowanie głównie pociągowo.

CharakterEdytuj

Włoskie konie zimnokrwiste są łagodne, posłuszne oraz chętne do pracy. 

PokrójEdytuj

Średniej wielkości, zwięzły koń zimnokrwisty. Głowa jest szlachetna, wyrazista, o małym pysku i prostym profilu. Szyja osadzona wysoko, ciężka, ale o ładnej linii. Łopatki masywne, skośnie ustawione. Słabo zaznaczony kłąb, a klatka piersiowa szeroka i dostatecznie głęboka. Króki grzbiet jest czasami łęgowaty. Partia nerek silnie umięśniona. Zad ścięty oraz rozłupany. Kończyny tylne mają często rozwarte stawy skokowe i strome ustawienie. Strome pęciny z niedużymi szczotkami pęcinowymi. Kopyta duże, lecz wąskie.

HistoriaEdytuj

W roku 1860 utworzono stado ogierów w Ferrarze. Początkowo stacjonowały tam ogiery rodzimych typów z równiny Padu. Wkrótce, zgodnie z ówczesną modą, zaczęto sprowadzać reproduktory pełnej krwi, hackneye oraz konie orientalne. Na przełomie stuleci nasilił się napływ ogierów ras ciężkich: ardeńskich, bulońskich i bretońskich, z których te ostatnie wniosły znalazły największe zastosowanie. Hodowla koni roboczych tej rasy bardzo się rozprzestrzeniła. Ceniono szczególnie gorliwą pracę zwierząt znanych jako tiro pesante rapido (szybki koń pociągowy). 

Pierwsza wojna światowa wyrządziła w hodowli niemałe szkody, szczególnie w rejonie Veneto. Po wojnie w celu konsolidacji ponownie sięgnięto po konie bretońskie.

CiekawostkiEdytuj

  • Konie tej rasy bardzo przypominają konie bretońskie.
  • Populacja liczy ok. 1000 klaczy.

GaleriaEdytuj