FANDOM

Muraközi
Murakozi
Wysokość w kłębie 155-160 cm
Umaszczenie Najczęściej kasztanowate i gniade, rzadko kare i siwe
Rejon hodowli Węgry na wschód od Dunaju, a także na terenach byłej Jugosławii, Polska
Muraközi – koń zimnokrwisty.

UżytkowośćEdytuj

  • praca na roli
  • chodzenie w zaprzęgu
  • jazda wierzchem

CharakterEdytuj

Konie tej rasy mają dobry charakter.

PokrójEdytuj

W wyglądzie Muraközi widać wpływ krwi konia noryckiego i lekkiego ardena. Ten średnio masywny, ale praktyczny koń roboczy ma pełną wyrazu głowę o prostym profilu, osadzoną na krótkiej i mocnej szyi z bujną grzywą. Kłąb konia jest płaski, a długie łopatki ustawione są skośnie. Klatka piersiowa głęboka i szeroka, cechująca się dużym obwodem. Zad rozłupany, krótki i do tego ścięty. Kończyny dobrej postawy, silne, suche, o krótkich pęcinach i mocnych stawach, z dużymi kopytami o twardym rogu.

HistoriaEdytuj

Konie tej rasy wywodzą się głównie od pochodzącego ze wschodnich Węgier konia noryckiego, zwanego zależnie od regionu, np. na Węgrzech będzie to Pinkafoi lub Murakozi, Mur Insulan, a w Austrii Pinkafeld. Na skutek bezplanowego krzyżowania, Pinkafoi na przełomie wieków XIX i XX zatracił swój typ i zanikł, natomiast mniejszy typ konia zwany Murakozi zaczął doskonale się sprawdzać jako koń roboczy. Wprowadzenie krwi perszeronów i norfolków nie przyniosło korzyści, aż do 1883 gdzie uzyskanie doskonałych rezultatów zapewniła krew lekkich ardenów.

CiekawostkiEdytuj

  • Murakozi są dalej używane w rolnictwie i w celach rzeźniczych, ale za równie cenne konie robocze uważa się konie sodrott, czyli mieszańce koni gorącokrwistych z Murakozi. Niestety liczba koni tej rasy ciągle maleje.
  • Instytut Hodowli Zwierząt w Keszthely stara się wciąż utrzymać stan pogłowia tych koni.

GaleriaEdytuj