FANDOM

Koń kladrubski
Koń kladrubski 7
Wysokość w kłębie 168 cm
Umaszczenie Kare i siwe
Rejon hodowli Dawna stadnina dworska Kladrub w Czechcach i małe hodowle prywatne w Europie Środkowej
Koń kladrubski – najstarsza czeska rasa koni gorącokrwistych. 

UżytkowośćEdytuj

  • jazda wierzchem
  • zaprzęgi
  • zawody w powożeniu
  • lekkie prace pociągowe
  • ujeżdżenie i ujeżdżenie klasyczne

CharakterEdytuj

Konie te są przyjazne, towarzyskie, chętnie współpracują z człowiekiem.

PokrójEdytuj

Hiszpańskiego pochodzenia koń barokowy. Głowa pełna wyrazu o profilu garbonosym. Szyja długa, wysoko osadzona, kłąb płaski. Grzbiet nieco długi, zad mocny i prosty. Mocne kończyny czasami o wadliwej postawie.

HistoriaEdytuj

Stadnina Kladruby, która została założona w roku 1572 otrzymała w 1579 roku status stadniny dworskiej i dostała za zadanie zaopatrywania w konie powozowe dworu cesarskiego w Wiedniu. Siwe konie kladrubskie wywodzą się od urodzonego w 1775 roku ogiera neapolitańskiego Imperartora, założyciela dwóch linii - Generale i Generalissimus. Obydwie linie koni o umaszczeniu karym pochodzą od dwóch włoskich ogierów markiza Sacramoso. W celu rozszerzenia ich bazy genów w nowszych czasach sięgnięto po fryzyjskiego ogiera Romke. Poza tym używano jeszcze koni Shagya oraz lipicańskich. 

CiekawostkiEdytuj

  • Początkowo hodowano kladruby różnej maści, w tym palomino, gniade i myszate. 
  • Kladrub jest jednym z największych i najcięższych koni gorącokrwistych. Osiąga imponujące rozmiary - od 165 do ponad 180 cm w kłębie, ponad 200 cm obwodu klatki piersiowej i masę ciała ponad 700 kg.

GaleriaEdytuj