FANDOM

Koń jutlandzki
Kdsad
Wysokość w kłębie 155-162 cm
Umaszczenie Najczęściej kasztanowate w różnych odcieniach z jasnymi grzywą, ogonem i szczotkami pęcinowymi, ale także dereszowate i gniade
Rejon hodowli Dania
Koń jutlandzki (popularnie nazywany jutlandem) – ciężki koń zimnokrwisty.

UżytkowośćEdytuj

  • pociągowa
  • rolnictwo
  • leśnictwo
  • cele rzeźne

CharakterEdytuj

Konie tej rasy są bardzo łagodne, szybko się uczą i łatwo dają się ujeździć. 

PokrójEdytuj

Koń jutlandzki to mocno zbudowany koń zimnokrwisty, średniej wielkości. Głowa  jest duża często uważana za nieładną ale o poczciwym wyrazie. Szyja krótka i masywna z zaznaczonym grzebieniem. Kłąb płaski. Łopatki ma bardzo silnie umięśnione. Kłoda jest zwarta, okrągła. Tył mocny,zad rozłupany,stwaarzający ogólnie wrażenie masywnego i silne umięśnioniego. Kończyny krótkie z długimi, obfitymi szczotkami, kopyta duże i płaskie, a ich róg nieco miękki. Jedną z cech charakterystycznych jest przebudowany zad. Grzywa i ogon obfite.

HistoriaEdytuj

Jutland pochodzi od ciężkich koni z nizin północnoeuropejskich, bardzo cenionych w średniowieczu przez rycerzy. W wieku XVI utracił popularność na rzecz koni fryderyksborkich i był używany jedynie w rolnictwie. W XIX wieku konie jutlandzkie krzyżowano z końmi fryderyksborskimi, clevelandami i roadsterami z Yorkshire, aby poprawić ich szybkość. Później zastosowano do krzyżowania także suffolki, Clydesdale i szajry, ponieważ znów trzeba było zwiększyć masę ciała. Zmienna dotychczas polityka hodowlana ustabilizowała się, kiedy zastosowano angielskiego ogiera zimnokrwistego Oppenheima, należącego do rasy Shire lub Suffolk. Prócz ciemnokasztanowatego umaszczenia przekazywał potomstwu także wybitne cechy użytkowe, stając się założycielem nowoczesnej hodowli koni jutlandzkich. 

Na początku XX wieku odświeżono krew krzyżowaniami z końmi ardeńskimi.

CiekawostkiEdytuj

  • Nazwa rasy pochodzi od rejonu Jutlandii w Danii.
  • Konie tej rasy prawie zawsze są kasztanowato umaszczone.
  • Bujna grzywa i ogon nigdy nie są przycinane.

GaleriaEdytuj