FANDOM

Koń czystej krwi arabskiej
Koń czystej krwi arabskiej 2
Wysokość w kłębie 145-155 cm
Umaszczenie Każde podstawowe, z wyjątkiem srokatego
Rejon hodowli Hodowla rozciąga się od Afryki Północnej przez Półwysep Arabski do Iranu. Hodowla prowadzona na całym świecie, głownie w Polsce, Francji, Niemczech, USA
Koń czystej krwi arabskiej - najpopularniejsza a zarazem najbardziej pożądana rasa koni na całym świecie.

UżytkowośćEdytuj

  • jazda wierzchem
  • rajdy wytrzymałościowe
  • pokazy
  • ujeżdżenie
  • spoty konne klasyczne i w stylu western

CharakterEdytuj

Konie tej rasy są inteligentne, odważne, ale zarazem narowiste; potrafią być uparte.

PokrójEdytuj

Rasa ta stanowi konwensencję piękna konia. Głowa mała, sucha o prostym lub wklęsłym profilu. Oczy duże, uszy małe, o sierpowatym kształcie. Lekka, łabędzia szyja. Łopatki nie zawsze dobrze zbudowane. Środkowa część tułowia dość mocna, krótka. Zad krótki, poziomy, z wysoko osadzonym ogonem, noszonym z charakterystyczną osadą. Suche kończyny, czasami z lekkimi wadami postawy, lecz o doskonałej jakości. Galop lekki, szybki i wytrwały. Kłus lekki, sprawiający wrażenie, jakby koń unosił się w powietrzu, i jeszcze dodający jego sylwetce szlachstności. Stęp często nieco za krótki.

HistoriaEdytuj

Ta bardzo stara rasa pochodzi od prehistorycznego konia typu 2., choć niektóre odmiany np. Munighi są bardziej podobne do typu 3. Po podbojach islamu rozszerzyła się kultowa hodowla w czystości rasy i systematyczna reprodukcja. Informacje o pochodzeniu poszczególnych osobników przekazywane były ustnie. Sprzedaż dobrych koni niewiernym była surowo zabroniona. Oprócz trzech podstawowych rodów koni arabskich - Kuhalian, Munighi i Saklavi - istnieją w Arabii także inne, np. O'Bajan, Hadban i Hamdan. WAHO, czyli World Arabian Horse Organization, zajmuje się problemami hodowlanymi rasy. Obecnie koni czystej krwi arabskiej używa się do pokazów jazdy rekreacyjnej oraz do rajdów długodystansowych. Są one mało przydatne jako zwierzęta sportowe w tradycyjnych konkurencjach jeździeckich. 

CiekawostkiEdytuj

  • Araby mają bardzo miękkie, pokryte bardzo delikatną skórą małe i zwężające chrapy.
  • Z zamiłowania do koni arabskich słynął Napoleon Bonaparte.
  • Konie tej rasy są bardzo wytrzymałe.
  • Arab czystej krwi, wyhodowany w czystości rasy jest luksusowym stworzeniem, poszukiwanym na całym świecie. Jego wartość zależy od osiągów na wystawach. Legendarna wytrzymałość oraz siła prezentują się doskonale w rajdach długodystansowych.

Galeria Edytuj