FANDOM

Comtois
Comtois10
Wysokość w kłębie Ok 155 cm
Umaszczenie Prawie wyłącznie kasztanowate z jasną grzywą i ogonem
Rejon hodowli Francja we Franche Comte (głownie Jura) i Masyw Centralny, stadnina państwowa w Besaçon
Comtois – francuska rasa koni zimnokrwistych.

UżytkowośćEdytuj

  • praca na roli
  • zaprzęgi
  • kawaleria
  • artyleria konna
  • armia
  • produkcja koniny
  • praca przy wyrębie lasu

CharakterEdytuj

Konie tej rasy są chętne do pracy. 

PokrójEdytuj

Średniego kalibru, elegancki koń zimnokrwisty. Dość masywna, średniej wielkości głowa o przyjaznym wyrazie. Szyja krótka i silnie umięśniona, a partia łopatek prawidłowa. Wyraźnie zaznaczony kłąb. Kłoda zwięzła, o krótkim grzbiecie i głębokiej klatce piersiowej z silnie wysklepionymi żebrami. Szeroki, krótki i ścięty zad często bywa rozłupany. Suche kończyny o małych, niewielkich kopytach. Szczotki pęcinowe średniej wielkości. 

HistoriaEdytuj

Rasa Comtois wywodzi się od ciężkich koni germańskich, przyprowadzonych przez Burgundów w VI wieku. Skrzyżowane z końmi miejscowymi dały pogłowie pożytecznych koni roboczych, cenionych także w armii. Dzięki działaniom dyrektora stad państwowych Eugène Gayota, który wprowadził do hodowli wyselekcjonowane reproduktory innych francuskich ras, po okresie upadku rasy nastąpił jej rozkwit. Później w hodowli wykorzystywano także ardeny, w celu poprawienia budowy kończyn i zwiększenia masy ciała. 

CiekawostkiEdytuj

  • Istnieje pewne pokrewieństwo rasy Comtois z haflingerami, o czym świadczy umaszczenie. Przyczyną tego podobieństwa może być także wprowadzenie koni burgundzkich w rejonie Tyrolu.
  • Konie tej rasy są wytrzymałe w pracy i dobrze wykorzystują paszę.

GaleriaEdytuj